У Ректорату Универзитета у Источном Сарајеву одржава се дводневни састанак пројектног тима HAWKING пројекта.
HAWKING представља пионирски подухват са циљем дигиталне трансформације у високом образовању за студенте са инвалидитетом на Западном Балкану.
Предвођен Универзитетом Црне Горе, овај трогодишњи Erasmus+ KA2 CBHE Strand2 пројекат (2023-2026) има за циљ да се бави изузетно видљивим неједнакостима са којима се суочавају особе са инвалидитетом, посебно у смислу образовних и радних могућности у региону.
Основни фокус HAWKING пројекта је промоција дигиталне трансформације у високом образовању кроз призму социјалне правде, наглашавајући једнакост, правичност и приступачност за студенте са инвалидитетом.
Проректор за науку, истраживање и развој Универзитета у Источном Сарајеву проф. др Јелена Крунић рекла је да на нашем универзитету активно студира око 20 студената са инвалидитетом, а стратешко опредјељење је да се и даље обезбиједи једнак приступ високом образовању свим дијеловима друштва.
Професорица Крунић је истакла да на Универзитету у Источном Сарајеву постоји врло активан Центар за помоћ студентима са инвалидитетом и да су факултети и академије прилагођени за студенте са одређеним потешкоћама.
„Циљ овог пројекта је да промијенимо ту причу и да омогућимо лакшу транзицију средњошколаца ка високом образовању. Кроз овај пројекат и различите активности које подразумијевају едукације како наставног и ненаставног особља на универзитету, сарађујемо са школама, вршимо обуке, имамо контакте са особама са инвалидитетом и њиховим родитељима, како бисмо повећали упис тих студената на високошколске установе, укључујући и Универзитет у Источном Сарајеву“, додала је проректор Крунић.
Декан Филозофског факултета Универзитета у Источном Сарајеву проф. др Владан Бартула, рекао је да од 2018. године у оквиру факултета ради Центар за студенте са инвалидитетом.
„То је наш факултетски центар, али уједно и центар нашег Универзитета. Ми пружамо подршку нашим студентима, али смо отворени и за све друге студенте нашег Универзитета, као и за стране студенте који долазе са партнерских универзитета са којима имамо остварену међународну сарадњу“, навео је декан Бартула.
Он је додао да Филозофски факултет у оквиру својих научноистраживачких и наставних дјелатности жели да охрабри потенцијалне будуће студенте који желе да сагледају рад овог центра, да им омогући приступ базама и опреми, али и да охрабри особе са инвалидитетом да дођу и да упишу било који студијски програм.
Професор Филозофског факултета Биљана Сладоје Бошњак, која је цоординатор Центра за подршку студентима са инвалидитетом истакла је да Центар на Филозофском факултету располаже значајном асистивном технологијом, односно модерном технологијом која омогућава олакшано учење студентима са инвалидитетом, односно особама које имају оштећење вида, слуха и са тјелесним оштећењем.
Проректор за наставу Универзитета Црне Горе проф. др Веселин Мићановић, који је и координатор HAWKING пројекта, рекао је да је ово један у низу пројеката који се тиче развоја инклузивног друштва, инклузивног универзитета и од њега се очекује много тога у погледу реализације задатака приближавања универзитета особама са инвалидитетом.
„У том циљу наш главни, кључни задатак је прилагођавање платформи, односно сајта универзитета особама са инвалидитетом и омогућавање и препознавање особа које су спремне за наставак даљег школовања након завршеног средњошколског циклуса“, навео је проректор Мићановић.
Он је додао да очекују да фокус буде на начинима, контактима и видовима могуће сарадње са средњим школама и проналажењу најбољег пута да би особе са инвалидитетом могле укључити у даљи процес образовања.
HAWKING je велики конзорцијум од 15 институција и обухвата 7 високошколских установа са Западног Балкана: Босна и Херцеговина, Црна Гора и Албанија, затим 5 високошколских установа из ЕУ и земаља придружених програму: Словенија, Турска, Португал, Србија и Кипар и 3 НВО из земаља Западног Балкана.