На Филозофском факултету Универзитета у Источном Сарајеву дана 3. 12. 2024. године, поводом Међународног дана особа са инвалидитетом, одржана је панел дискусија Инклузија у савременој настави: изазови и перспективе, која је имала за циљ да подстакне дијалог о важности инклузије у образовном систему и унапређењу услова за образовање особа са инвалидитетом. Иницијатор за реализацију овог панела била је Катедра за педагогију Филозофског факултета Универзитета у Источном Сарајеву. Декан Филозофског факултета Универзитета у Источном Сарајеву, Владан Бартула, изразио је задовољство што Факултет може бити домаћин овако важног догађаја и додао да ће у будућности Факултет бити на располагању у стручном и истраживачком смислу, како би дао допринос да се тема инклузије и даље развија, истражује и остане у фокусу. Директорка Републичког педагошког завода, Слађана Танасић, изјавила је да у школама Републике Српске инклузија заузима важно мјесто, али да је ипак потребно радити на унапређењу инклузије дјеце са потешкоћама у развоју у образовним установама на свим нивоима. Танасићева је изразила наду да ће закључци са данашње панел-дискусије бити од користи за васпитно-образовну праксу у Републици Српској. Панел дискусију организовао је Филозофски факултет Пале, у сарадњи са Републичким педагошким заводом Републике Српске и Центром за подршку студентима са инвалидитетом Универзитета у Источном Сарајеву.
- У првом панелу који је носио наслов Научни поглед на инклузију, модератор је била проф. др Тамара Прибишев-Белеслин са Катедре за педагогију Филозофског факултета у Бањој Луци. У панелу учествовали су проф. др Миле Илић са Филозофског факултета у Бањој Луци, проф. др Србољуб Ђорђевић са Педагошког факултета у Врању, проф. др Биљана Сладоје Бошњак са Филозофског факултета у Источном Сарајеву и проф. др Љиљана Јерковић са Филозофског факултета у Бањој Луци. Након излагања панелиста усиједила је плодоносна дискусија.
- У другом панелу који је носио наслов Инклузија у васпитно-образовном систему Републике Српске, модератор је била проф. др Сања Партало са Катедре за педагогију Филозофског факултета у Бањој Луци. У панелу учествовали су: др Славко Драгосављевић, начелник одјељења за предшколско и основно васпитање и образовање, Милија Марјановић, начелник одјељења за средње образовање и васпитање из Републичког педагошког завода, Данка Митрић, ВСС за инклузију ученика са посебним образовним потребама из Министарства просвјете и културе Републике Српске и Дијана Решић, инспектор-просвјетни савјетник за рад са дјецом са посебним потребама и специјалну наставу у установама за образовање дјеце са сметњама у психофизичком развоју из Републичког педагошког завода Републике Српске.
- У трећем панелу који је носио наслов Инклузија – моја прилика; изазови и подршка , у ком су садржана два подпанела, модератор је била проф. др Сања Партало са Катедре за педагогију Филозофског факултета у Бањој Луци. Панелисти који су учествовали у трећем панелу су: проф. др Ирена Станић са Филозофског факултета Универзитета у Источном Сарајеву, Миленко Вујиновић, директор Удружења за помоћ дјеци и омладини са посебним потребама „Сунце“ Пале, мр Зорица Кузмановић Василић, директорица Центра „Заштити ме“ Бања Лука, мр Санела Ћирић, дефектолог Центра „Заштити ме“ Бања Лука, Ирина Чавић, директорица Електротехничке школе у Бањој Луци, Љиљана Пурковић, педагог у ЈУ СШ „28. јуни“ Источно Ново Сарајево, Наташа Елез, наставник у ЈУ СШ „28. јуни“ Источно Ново Сарајево, Ђорђа Грајић, директор ЈУ ОШ „Петар Петровић Његош“ Бања Лука, Сандра Дивљак, педагог у ЈУ ОШ „Петар Петровић Његош“ Бања Лука и Петар Зорановић, наставник у ЈУ ОШ „Петар Петровић Његош“ Бања Лука. Након излагања панелиста, услиједила је динамична дискусија у којој су учесници панела постављали питања и размијењивали искуства, дубоко се бавећи актуелним изазовима инклузивног образовања и свим аспектима подршке која је неопходна за успјешну интеграцију дјеце са посебним потребама у образовни систем.
Подршку раду Панел дискусије пружили су и студенти треће године Катедре за педагогију са Филозофског факултета на Палама. Гоца Јакшић, асистент на Катедри за педагогију, водила је записник током панел дискусије и представила забиљежене закључке на крају. Закључци су:
- Лична, колективна и друштвена одговорност је веома важна и када сви преузмемо улоге које су важне у васпитно-образовном систему доћи ће до напретка. Теорија школе иде испред школске праксе, а треба да користи праксу као водиљу ка исходима и треба да препознаје праксу као водиљу ка развоју.
- Поред жеље и мотивације важна су професионална знања и вјештине, па је потребно стручно изградити примјењив систем односно подзаконски акт који налаже стручно усавршавање наставника из ове области.
- Завод за запошљавање нема проактивну улогу у запошљавању студената са инвалидитетом, такође поставља се питање професионализма особа које раде у здравству приликом идентификовања дјеце са потребним потребама.
- У пракси је недовољна системска подршка родитељима у моменту када је дјетету нешто дијагностиковано, дакле потреба је обухватнија подршка родитељима дјеце са посебним потребама.
- Такође, конкретан приједлог за унапређење инклизивне праксе јесте волонтирање студената завршних година различитих профила, попут студената педагогије, психологије, дефектологије, студената разредне наставе и слично.
- Мултидисциплинарни приступ је неопходан у спровођењу квалитетног инклузивног образовања јер рад са дјецом са сметњама у развоју обухвата различите аспекте развоја и функционисања у којима је потребна подршка и дјетету и његовој породици.
- Инклзија је дијалектички процес који треба да буде двосмјеран.
Одржана панел дискусија има вишеструки значај за академску заједницу, образовне институције и ширу јавност. Учесници су имали прилику да размјене искуства, иденктификују изазове и истраже конкретне могућности за унапређење инклузивне праксе у савременој настави. Велики значај панел дискусије огледа се и у подизању свијести о инклузији као темељу за квалитетно и праведно образовање.