Инжењери Електротехничког факултета Универзитета у Источном Сарајеву остварују значајне резултате на такмичењима на којима учествују, нижу успјехе у сарадњи са стручњацима из цијелог свијета, а њихове савјете и идејна рјешења траже и угледне компаније свјетског ранга као што је „Eurocontrol“ – свјетска организација за контролу летова.
На Такмичењу за најбољу технолошку иновацију у Републици Српској у 2016. години студентски тим “ЕТФУИС” Електротехничког факултета Универзитета у Источном Сарајеву представио је иновацију “Pay Later Parking System” и освојио прво мјесто у студентској конкуренцији.
Вођа “ЕТФУИС” тима Огњен Бјелица, виши асистент Електротехничког факултета УИС-а, истакао је да је од немјерљивог значаја учешће студената у оваквим пројектима јер је то корисно искуство и начин да млади људи увиде разлику између теорије и онога што се у пракси реализује.
„Идеја је била да се укључи што више студента да би научили нешто од старијих колега како би сљедеће године они сами могли активно да учествују у сличним пројектима“, рекао је Бјелица.
Тим “ЕТФУИС” предвођен Огњеном Бјелицом, чинило је још шест студената: Владе Малиш, Милош Стевановић, Ђорђе Дрљић, Драгутин Авдаловић, Миљан Сикимић и Бојан Сукновић.
Иновација “Pay Later Parking System” састоји се од паркинг аутомата и одговарајућег софтвера који омогућава плаћање паркинга на отвореним и затвореним паркинг просторима пропорционално времену проведеном на паркингу. Наплата се врши на нивоу секунде, а корисник на крају мјесеца добија јединствен рачун за све паркинг услуге.
Бјелица је истакао да би овакав систем у потпуности прилагођен у корист потрошача.
„Наш систем функционише тако да кад се једном пријавите са неким личним документом, након тога можете се одјавити за секунду, сат или мјесец, систему је свеједно. Он вас свакако држи пријављеним и не можете добити казну јер се нисте пријавили, што је случај са осталим системима наплате паркинга који су употреби, а рачунаће вам оптималну наплату“, навео је Бјелица.
Он је рекао да систем функционише тако да води рачуна о свакој секунди и у којој тарифи је остварена, те ако проведете на паркингу шест сати, он ће наплатити као дневну карту јер је то повољније за корисника него да му наплати посебно за сваких сат од укупно шест сати проведених на паркингу.
„Направили смо прототип аутомата за наплату паркинга, а произвођаче смо пронашли у Кини, мада овај систем може да производи и било која локална фирма која се бави том облашћу. За Кину смо се одлучили јер су најјефтинији и врло брзо одговарају на мејлове“, нагласио је Бјелица, који је и студент докторских студија Електорнског факултета у Нишу.
Напомињући да овај пројекат није једини који су осмислили инжењери са Електротехничког факултета у Источном Сарајеву, Бјелица је подсјетио да су у посљедње двије године радили на систему за предикцију летова за „Eurocontrol“ – свјетску организацију за контролу летова.
„Правили смо им и низ алата за визуализацију летова како би контролори лета лакше доносили одлуке. Циљ читавог пројекта била је да се смањи вријеме чекања летова изнад аеродрома јер, на пријмјер, авиони изнад лондонског аеродрома Хитроу круже и по пола сата због тога што не могу да слете и при томе беспотребно троше огромну количину горива. Идеја нашег пројекта је била да се на вријеме јави пилотима којом брзином би требало да се крећу како би у предвиђено вријеме слетјели на аеродром“, навео је Бјелица.
Према његовим ријечима, у наредном периоду инжењери ЕТФ-а планирају рад на пројекту „Паметни градови“, односно систему који уз помоћ низа сензора монтираних у јавним просторима као што су кафићи, позоришта или било која јавна установа гдје постоје проблем са чекањем, омогућава да се уз помоћ апликације види гдје постоји слободно мјесто и да посјетиоци одлуче да ли да улазе у те објекте.