Извјештај са панел дискусије “Инклузија у савременој настави: изазови и перспективе”

На Филозофском факултету Универзитета у Источном Сарајеву дана  3. 12. 2024. године, поводом Међународног дана особа са инвалидитетом, одржана је панел дискусија Инклузија у савременој настави: изазови и перспективе, која је имала за циљ да подстакне дијалог о важности инклузије у образовном систему и унапређењу услова за образовање особа са инвалидитетом. Иницијатор за реализацију овог панела била је Катедра за педагогију Филозофског факултета Универзитета у Источном Сарајеву. Декан Филозофског факултета Универзитета у Источном Сарајеву, Владан Бартула, изразио је задовољство што Факултет може бити домаћин овако важног догађаја и додао да ће у будућности Факултет бити на располагању у стручном и истраживачком смислу, како би дао допринос да се тема инклузије и даље развија, истражује и остане у фокусу. Директорка Републичког педагошког завода, Слађана Танасић, изјавила је да у школама Републике Српске инклузија заузима важно мјесто, али да је ипак потребно радити на унапређењу инклузије д‌јеце са потешкоћама у развоју у образовним установама на свим нивоима. Танасићева је изразила наду да ће закључци са данашње панел-дискусије бити од користи за васпитно-образовну праксу у Републици Српској. Панел дискусију организовао је  Филозофски факултет Пале, у сарадњи са Републичким педагошким заводом Републике Српске и Центром за подршку студентима са инвалидитетом Универзитета у Источном Сарајеву.

  1. У првом панелу који је носио наслов Научни поглед на инклузију, модератор је била проф. др Тамара Прибишев-Белеслин са Катедре за педагогију Филозофског факултета у Бањој Луци. У панелу учествовали су проф. др Миле Илић са Филозофског факултета у Бањој Луци, проф. др Србољуб Ђорђевић са Педагошког факултета у Врању, проф. др Биљана Сладоје Бошњак са Филозофског факултета у Источном Сарајеву и проф. др Љиљана Јерковић са Филозофског факултета у Бањој Луци. Након излагања панелиста  усиједила је плодоносна дискусија.
  2. У другом панелу који је носио наслов Инклузија у васпитно-образовном систему Републике Српске, модератор је била проф. др Сања Партало са Катедре за педагогију Филозофског факултета у Бањој Луци. У панелу учествовали су: др Славко Драгосављевић,  начелник одјељења за предшколско и основно васпитање и образовање, Милија Марјановић, начелник одјељења за средње образовање и васпитање из Републичког педагошког завода, Данка Митрић,  ВСС за инклузију ученика са посебним образовним потребама  из Министарства просвјете и културе Републике Српске и Дијана Решић, инспектор-просвјетни савјетник за рад са дјецом са посебним потребама и специјалну наставу у установама за образовање дјеце са сметњама у психофизичком  развоју из Републичког  педагошког  завода  Републике Српске.
  3. У трећем панелу који је носио наслов Инклузија – моја прилика; изазови и подршка , у ком су садржана два подпанела, модератор је била проф. др Сања Партало са Катедре за педагогију Филозофског факултета у Бањој Луци. Панелисти који су учествовали у трећем панелу су: проф. др Ирена Станић са Филозофског факултета Универзитета у Источном Сарајеву,  Миленко Вујиновић, директор Удружења за помоћ дјеци и омладини са посебним потребама „Сунце“ Пале, мр Зорица Кузмановић Василић, директорица  Центра „Заштити ме“ Бања Лука, мр Санела Ћирић,  дефектолог Центра „Заштити ме“ Бања Лука, Ирина Чавић, директорица  Електротехничке школе у Бањој Луци,  Љиљана Пурковић, педагог у  ЈУ СШ „28. јуни“ Источно Ново Сарајево, Наташа Елез, наставник у ЈУ СШ „28. јуни“  Источно Ново Сарајево, Ђорђа Грајић, директор ЈУ ОШ „Петар Петровић Његош“ Бања Лука, Сандра Дивљак, педагог у  ЈУ ОШ „Петар Петровић Његош“ Бања Лука и Петар Зорановић, наставник у ЈУ ОШ „Петар Петровић Његош“ Бања Лука. Након излагања панелиста, услиједила је динамична дискусија у којој су учесници панела постављали питања и размијењивали искуства, дубоко се бавећи актуелним изазовима инклузивног образовања и свим аспектима подршке која је неопходна за успјешну интеграцију дјеце са посебним потребама у образовни систем.

Подршку раду Панел дискусије пружили су и студенти треће године Катедре за педагогију са Филозофског факултета на Палама. Гоца Јакшић, асистент на Катедри за педагогију, водила је записник током  панел дискусије и представила  забиљежене закључке на крају. Закључци  су:

  1. Лична, колективна и друштвена одговорност је веома важна и када сви преузмемо улоге које су важне у васпитно-образовном систему доћи ће до напретка. Теорија школе иде испред школске праксе, а треба да користи праксу као водиљу ка исходима и треба да препознаје праксу као водиљу ка развоју.
  2. Поред жеље и мотивације важна су професионална знања и вјештине, па је потребно стручно изградити примјењив систем односно подзаконски акт који налаже стручно усавршавање наставника из ове области.
  3. Завод за запошљавање нема проактивну улогу у запошљавању студената са инвалидитетом, такође поставља се питање професионализма особа које раде у здравству приликом идентификовања дјеце са потребним потребама.
  4. У пракси је недовољна системска подршка родитељима у моменту када је дјетету нешто дијагностиковано, дакле потреба је обухватнија подршка родитељима дјеце са посебним потребама.
  5. Такође, конкретан приједлог за унапређење инклизивне праксе јесте волонтирање студената завршних година различитих профила, попут студената педагогије, психологије, дефектологије, студената разредне наставе и слично.
  6. Мултидисциплинарни приступ је неопходан у спровођењу квалитетног инклузивног образовања јер рад са дјецом са сметњама у развоју обухвата различите аспекте развоја и функционисања у којима је потребна подршка и дјетету и његовој породици.
  7. Инклзија је дијалектички процес који треба да буде двосмјеран.

Одржана панел дискусија има вишеструки значај за академску заједницу, образовне институције и ширу јавност. Учесници су имали прилику да размјене искуства, иденктификују изазове и истраже конкретне могућности за унапређење инклузивне праксе у савременој настави. Велики значај панел дискусије огледа се и у подизању свијести о инклузији као темељу за квалитетно и праведно образовање.