Na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Istočnom Sarajevu dana 3. 12. 2024. godine, povodom Međunarodnog dana osoba sa invaliditetom, održana je panel diskusija Inkluzija u savremenoj nastavi: izazovi i perspektive, koja je imala za cilj da podstakne dijalog o važnosti inkluzije u obrazovnom sistemu i unapređenju uslova za obrazovanje osoba sa invaliditetom. Inicijator za realizaciju ovog panela bila je Katedra za pedagogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu. Dekan Filozofskog fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu, Vladan Bartula, izrazio je zadovoljstvo što Fakultet može biti domaćin ovako važnog događaja i dodao da će u budućnosti Fakultet biti na raspolaganju u stručnom i istraživačkom smislu, kako bi dao doprinos da se tema inkluzije i dalje razvija, istražuje i ostane u fokusu. Direktorka Republičkog pedagoškog zavoda, Slađana Tanasić, izjavila je da u školama Republike Srpske inkluzija zauzima važno mjesto, ali da je ipak potrebno raditi na unapređenju inkluzije djece sa poteškoćama u razvoju u obrazovnim ustanovama na svim nivoima. Tanasićeva je izrazila nadu da će zaključci sa današnje panel-diskusije biti od koristi za vaspitno-obrazovnu praksu u Republici Srpskoj. Panel diskusiju organizovao je Filozofski fakultet Pale, u saradnji sa Republičkim pedagoškim zavodom Republike Srpske i Centrom za podršku studentima sa invaliditetom Univerziteta u Istočnom Sarajevu.
- U prvom panelu koji je nosio naslov Naučni pogled na inkluziju, moderator je bila prof. dr Tamara Pribišev-Beleslin sa Katedre za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Banjoj Luci. U panelu učestvovali su prof. dr Mile Ilić sa Filozofskog fakulteta u Banjoj Luci, prof. dr Srboljub Đorđević sa Pedagoškog fakulteta u Vranju, prof. dr Biljana Sladoje Bošnjak sa Filozofskog fakulteta u Istočnom Sarajevu i prof. dr Ljiljana Jerković sa Filozofskog fakulteta u Banjoj Luci. Nakon izlaganja panelista usijedila je plodonosna diskusija.
- U drugom panelu koji je nosio naslov Inkluzija u vaspitno-obrazovnom sistemu Republike Srpske, moderator je bila prof. dr Sanja Partalo sa Katedre za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Banjoj Luci. U panelu učestvovali su: dr Slavko Dragosavljević, načelnik odjeljenja za predškolsko i osnovno vaspitanje i obrazovanje, Milija Marjanović, načelnik odjeljenja za srednje obrazovanje i vaspitanje iz Republičkog pedagoškog zavoda, Danka Mitrić, VSS za inkluziju učenika sa posebnim obrazovnim potrebama iz Ministarstva prosvjete i kulture Republike Srpske i Dijana Rešić, inspektor-prosvjetni savjetnik za rad sa djecom sa posebnim potrebama i specijalnu nastavu u ustanovama za obrazovanje djece sa smetnjama u psihofizičkom razvoju iz Republičkog pedagoškog zavoda Republike Srpske.
- U trećem panelu koji je nosio naslov Inkluzija – moja prilika; izazovi i podrška , u kom su sadržana dva podpanela, moderator je bila prof. dr Sanja Partalo sa Katedre za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Banjoj Luci. Panelisti koji su učestvovali u trećem panelu su: prof. dr Irena Stanić sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu, Milenko Vujinović, direktor Udruženja za pomoć djeci i omladini sa posebnim potrebama „Sunce“ Pale, mr Zorica Kuzmanović Vasilić, direktorica Centra „Zaštiti me“ Banja Luka, mr Sanela Ćirić, defektolog Centra „Zaštiti me“ Banja Luka, Irina Čavić, direktorica Elektrotehničke škole u Banjoj Luci, Ljiljana Purković, pedagog u JU SŠ „28. juni“ Istočno Novo Sarajevo, Nataša Elez, nastavnik u JU SŠ „28. juni“ Istočno Novo Sarajevo, Đorđa Grajić, direktor JU OŠ „Petar Petrović Njegoš“ Banja Luka, Sandra Divljak, pedagog u JU OŠ „Petar Petrović Njegoš“ Banja Luka i Petar Zoranović, nastavnik u JU OŠ „Petar Petrović Njegoš“ Banja Luka. Nakon izlaganja panelista, uslijedila je dinamična diskusija u kojoj su učesnici panela postavljali pitanja i razmijenjivali iskustva, duboko se baveći aktuelnim izazovima inkluzivnog obrazovanja i svim aspektima podrške koja je neophodna za uspješnu integraciju djece sa posebnim potrebama u obrazovni sistem.
Podršku radu Panel diskusije pružili su i studenti treće godine Katedre za pedagogiju sa Filozofskog fakulteta na Palama. Goca Jakšić, asistent na Katedri za pedagogiju, vodila je zapisnik tokom panel diskusije i predstavila zabilježene zaključke na kraju. Zaključci su:
- Lična, kolektivna i društvena odgovornost je veoma važna i kada svi preuzmemo uloge koje su važne u vaspitno-obrazovnom sistemu doći će do napretka. Teorija škole ide ispred školske prakse, a treba da koristi praksu kao vodilju ka ishodima i treba da prepoznaje praksu kao vodilju ka razvoju.
- Pored želje i motivacije važna su profesionalna znanja i vještine, pa je potrebno stručno izgraditi primjenjiv sistem odnosno podzakonski akt koji nalaže stručno usavršavanje nastavnika iz ove oblasti.
- Zavod za zapošljavanje nema proaktivnu ulogu u zapošljavanju studenata sa invaliditetom, takođe postavlja se pitanje profesionalizma osoba koje rade u zdravstvu prilikom identifikovanja djece sa potrebnim potrebama.
- U praksi je nedovoljna sistemska podrška roditeljima u momentu kada je djetetu nešto dijagnostikovano, dakle potreba je obuhvatnija podrška roditeljima djece sa posebnim potrebama.
- Takođe, konkretan prijedlog za unapređenje inklizivne prakse jeste volontiranje studenata završnih godina različitih profila, poput studenata pedagogije, psihologije, defektologije, studenata razredne nastave i slično.
- Multidisciplinarni pristup je neophodan u sprovođenju kvalitetnog inkluzivnog obrazovanja jer rad sa djecom sa smetnjama u razvoju obuhvata različite aspekte razvoja i funkcionisanja u kojima je potrebna podrška i djetetu i njegovoj porodici.
- Inklzija je dijalektički proces koji treba da bude dvosmjeran.
Održana panel diskusija ima višestruki značaj za akademsku zajednicu, obrazovne institucije i širu javnost. Učesnici su imali priliku da razmjene iskustva, idenktifikuju izazove i istraže konkretne mogućnosti za unapređenje inkluzivne prakse u savremenoj nastavi. Veliki značaj panel diskusije ogleda se i u podizanju svijesti o inkluziji kao temelju za kvalitetno i pravedno obrazovanje.